-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

چرا نماز را بايد رو به قبله خواند
نماز رو به كعبة مقدس برگزار ميشود. جهتي كه به آن رو ميكنيم و به نيايش خداوند ميپردازيم، قبله نام دارد گرچهبه هر سو كه بايستيم، رو به خداست، ولي توجه به يك كانون مقدس مانند كعبه الهام بخش توحيد و يادآور خط توحيديحضرت ابراهيم(ع) است. به علاوه وقتي دستور اين است كه نماز به طرف كعبه باشد، انجام آن لازم است وگرنه عبادت مافاقد روح تعبد و تسليم است. در آغاز اسلام، سالها قبله مسلمانان، بيت المقدس بود. رسول خدا(ص) نميخواست كعبهرا كه به صورت بتخانه در آمده بود قبلة عبادت قرار دهد. ولي پس از هجرت، شرايطي پيش آمد كه قبله مسلمانان از بيتالمقدس به مسجد الحرام تغيير يافت. يكي از علل آن زخم زبانهايي بود كه يهوديان به مسلمين ميزدند و ميگفتند: شماخودتان قبله نداريد و به سوي قبله ما نماز ميخوانيد. رسول خدا(ص) از اين وضع آشفته بود و انتظار گشايشي را از سويخدا ميكشيد، كه آيات قرآن نازل شد و دستور آمد كه هر كجا هستيد، رو به مسجد الحرام بايستيد و نماز بخوانيد. آياتتغيير قبله، در طول تاريخ به مسلمانان اين درس را ميدهد كه مستقل و آزاد باشند و زير بار منت ديگران حتي در مسائلعبادي هم نروند و شرافتمندانه زندگي كنند.
اين فرمان تغيير قبله، به علاوه امتحاني هم براي مسلمانان بوده تا معلوم شود چه كساني مطيع و پيرو كامل دستورهايخدا و پيامبرند و چه كساني بهانه جويي كرده اعتراض ميكنند.
دليل ديگرش آن بود كه يهوديان به مسلمانان نگويند كه شما خود قبله نداريد و بسوي قبله ما نماز ميخوانيد. اين نكتهاستقلال فرهنگي و شخصيت مستقل مسلمين را الهام ميبخشد. مسلمانان بايد در عبادت رو به كعبه كنند، حتي دركارهايي همچون خواب و خوراك خوبست به سمت قبله باشند. ذبح حيوانات بايد رو به قبله باشد وگرنه گوشت آنها حرامميشود اين جهتگيري
در همة امور به سوي كعبه توحيد درس ايمان و يادخدا به مسلمانان ميدهد تا همواره توجه به خانة محبوب و معبود داشتهباشند واز غفلت به در آيند. بعلاوه اين سمتگيري به سوي كعبه نظم و وحدتي شگفتانگيز و زيبا ميآفريند و همهمسلمانان در همه جاي دنيا كه باشند، وقت نماز به سوي آن كانون خدايي رو ميكنند. اگر كسي از فراز آسمانها به صفوفنماز گزاران كرة زمين بنگرد، دايرههاي متعددي را ميبيند كه مركزيت همه آنها كعبه است و توحيد نقطه تمركز فكر ودل وجان و صفوف مسلمين است. از رهگذر توجه به قبله علم هيئت جغرافيا و جهتشناسي نيز در ميان مسلمانان رشد كرد.آري كعبه يادگار مبارزات توحيدي ابراهيم و اسماعيل و محمد(ص) است. حضرت مهدي(عج) نيز در قيام جهاني خويشبه كعبه تكيه ميكند و به اصطلاح جهان ميپردازد. اين كعبه است كه نماز و نيايش قبله يك مسلمان قرار ميگيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.